Open Recent Graphic Design 2018, edited by ORGD (Seoul: Press Room, 2018). Offset printing, paperback binding, 170 x 240 mm, 272 pp. Text in English, Korean.


“Open Recent Graphic Design 2018 is a platform designed to record the most recent landscape of graphic design and carry on diverse discussions with contemporary designers. As a starting point for the conceptual device that will continue every year, we prepared 2 exhibitions with 10 designers(or team) and 4 lectures with 8 speakers.


In Exhibition 1, TEST, the graphic designers’ viewpoint toward the specific form of event, so-called ‘exhibition,’ which has existed as our irregular works on the strange compromise of autonomy, income and self- visualization and also has maintained the ambiguous relationship with our job identity, will be physically placed. The exhibitors of Exhibition 1, TEST, designed the elements regarded as necessities, such as a preface, wreaths, exhibition website, posters, signages and exhibition stands. As exhibition operators, they propose a “device” to test each components is performed well. The exhibition website exists as an exhibition website itself and also as a device to test itself. Of course, some exhibitors used these conditions anomalously. One exhibitors tested not visitors but other exhibitors(or their patience), and another exhibitor put the word test as a symbol. It may be a kind of ‘test’ the sensation that repeating the same word and at some point the meaning of the word is disappeared.


The exhibition 2, TASK introduces designers’ self-directed works in a suitable format for the exhibition. Hezin O, who is interested in printing techniques, explores the world of invisible rules and concepts that creates visible forms using the clues to the screening in prints. Through the reinterpretation of the visual method created by feminism goods culture, Jeongeun Seong, who has been active as a feminist, represents her critical view of the contemporary feminism stream. Jihyun Park, who has collected assignments of graphic design school in South Korea to publish a website, List of Graphic Design Student Works, studied collected data to make a product in order to support other students through this exhibition. Donggyu Kim, who made a exhibition viewer for List of Graphic Design Student Works, uses the data in the list to present his usual thoughts on the form of archive site. As you may have noticed through the text, in the exhibition 2, all of exhibitors are designers but design itself is not that important. At the same time, however, it may be called as ‘design’ in that they use design technology in order to show their attitudes and purposes to visitors well.”
— from Dongshin Kim, Minkee Bae, Exhibition Leaflet for ORGD 2018


Contents
Preface: Dongshin Kim


Exhibition
Exhibition 1: TEST
Dongshin Kim, Minkee Bae, Yehwan Song, Jaeho Shin, Jieun Yang, WORKS
Exhibition 2: TASK
Donggyu Kim, Jihyun Park, Jeongeun Seong, Hezin O


Program
1st Open Recent Designers: Yehwan Song, Meanyoung Yang, Yoony Suk
2nd Today’s Fashionableness: Sejin Park
3rd Easy Task, Difficult Task, Good Task: Sulki Choi
4th Curator’s Talk: Jieun Yang, Minkee Bae, Dongshin Kim


How to Build an Interface for a Graphic Design Exhibition: Siwoo Kwon
Open Recent Geunhwang Dopyo: Lynn Kim
Declaration Behind Declaration: Contemporary Feminist Contexts Around Jeongeun Seong’s GCDA: Yeonjin Oh
Ouroboros and Plain Loaf : Dozin Lee
Strategy of Section- cutting: Dahyoung Chung
Open, Comma, Relay: Eunju Jeong
Automation, or Standards Manual as a Genre Fiction: Sung Min Choi


List of Graphic Design Student Works: Jihyun Park


‑ Editing: Dongshin Kim, Jieun Yang
‑ Contributors: Siwoo Kwon, Lynn Kim, Yeonjin Oh, Dozin Lee, Dahyoung Chung, Eunju Jeong, Sung Min Choi
‑ Photography: Kyoungtae Kim
‑ Proofreading: Dongshin Kim, workroom
‑ Translation: Eunah Park, Jihyun Park, Jiwon Yu, Sung Min Choi
‑ Design: Jieun Yang (Assistant: Dohyun Kim)
‑ Printing and binding: Top Process
‑ Edition: 400
‑ Published by PRESSROOM
‑ ISBN: 979-11-959512-3-9
‑ Published Date: 31 December 2018

최근 그래픽 디자인 열기 2018 (서울: 프레스룸, 2018). ORGD 엮음. 오프셋 인쇄, 무선 제본, 170 x 240 밀리미터, 272쪽.

“ORGD는 최근 그래픽 디자인의 풍경을 기록하고 동시대 디자이너들과 함께 여러 논의를 이어나가기 위해 만든 플랫폼입니다. 매년 지속하게 될 개념적 장치의 출발점으로서, 10명의 디자이너가 참여한 2개의 전시와, 8명의 연사가 참여하는 4회의 강연을 준비했습니다.
전시1 «TEST»는 직업 정체성과의 모호한 관계를 여전히 유지하면서도 자율성 · 수익 · 자기가시화의 기묘한 타협점 위의 비정기적 업무로 존재하는, ‘전시’라는 특정한 형태의 행사를 바라보는 그래픽 디자이너의 시점을 물리적으로 배치합니다. 전시1 «TEST»의 참여자 6명 또는 팀은 각자 하나의 행사가 운영되기 위해 있어야한다고 여겨지는 요소들, 즉 서문, 화환, 전시 웹사이트, 포스터, 사인물, 전시대를 만들었습니다. 그리고 전시를 운영하는 사람의 입장에 서서, 각 요소가 제대로 동작하는지 ‘테스트’할 수 있는 장치를 제시합니다. 전시 웹사이트는 전시 웹사이트로서 멀쩡히 존재하지만, 그것을 테스트하는 장치로서 존재하기도 하는 것이죠. 물론 이러한 조건을 변칙적으로 활용하여, 관객이 아닌 전시참여자(의 인내심)를 테스트하거나, 테스트라는 단어를 상징으로 전치한 참여자도 있습니다. 이는 같은 단어를 반복하다 보면 어느 순간 그 의미가 휘발되는 것과 같은 감각을 ‘테스트’하는 것인지도 모르지요.
전시2 «TASK»는 자기주도적 과제를 진행하고 있는 디자이너들의 작업을 전시에 적합한 형태로 가공하여 제시합니다. 인쇄 기법에 관심이 많은 오혜진은 인쇄물의 스크리닝 개념을 단서로 가시적 형태를 만들어내는 비가시적인 규칙과 개념의 세계를 탐구합니다. 페미니스트로서 활발한 활동을 해온 성정은은 당대 페미니즘의 흐름에 대한 자신의 비평적 관점을 페미니즘 굿즈(Goods) 문화가 만들어낸 시각 문법을 재해석하는 작업을 통해 드러냅니다. 대학교 시각디자인 학과의 과제물을 아카이빙하는 ‹과제 리스트›라는 사이트를 만들고 있던 박지현은 이번 전시를 통해 이제까지 모은 자료를 학습하여 동료 학생들에게 도움이 될 물건을 만들어냈습니다. ‹과제 리스트›의 전시장용 뷰어를 제작한 김동규는 리스트의 데이터를 도구 삼아 평소 아카이빙 사이트라는 형식에 대해 갖고 있던 본인의 생각을 제시합니다. 이상의 설명에서 알 수 있듯, 전시2 «TASK»는 참여자 전원이 디자이너지만 디자인 그 자체는 그렇게 중요한 문제가 아닙니다. 동시에 자신의 태도와 목적을 관람객에게 잘 전달하기 위해 디자인 기술을 사용한다는 점에서 더없이 ‘디자인’이기도 하지만요.”
— 김동신, 배민기, «ORGD 2018»을 위한 전시 안내서 중에서


목차
서문: 김동신


전시 1: TEST
김동신, 배민기, 송예환, 신재호, 양지은, 워크스
전시 2: TASK
김동규, 박지현, 성정은, 오혜진


프로그램
1회 오픈 리센트 디자이너스: 송예환, 양민영, 석윤이
2회 오늘의 패셔너블함: 박세진
3회 쉬운 과제, 어려운 과제, 좋은 과제: 최슬기 4회 기획자의 이야기: 양지은, 배민기, 김동신


그래픽 디자인을 전시하기 위한 인터페이스 구축하기: 권시우
Open Recent Geunhwang Dopyo: 김린
선언 뒤에 선언: 성정은의 ‹GCDA›를 둘러싼 동시대 페미니즘의 맥락들: 오연진
우로보로스와 식빵: 이도진
단면을 자르는 전략: 정다영
오픈, 쉼표, 릴레이: 정은주
자동화, 또는 장르 픽션으로서 표준 매뉴얼: 최성민


과제 리스트: 박지현


‑ 편집: 김동신, 양지은
‑ 글: 권시우, 김린, 오연진, 이도진, 정다영, 정은주, 최성민
‑ 사진: 김경태
‑ 교열: 김동신, 워크룸(민구홍)
‑ 번역: 박은아, 박지현, 유지원, 최성민
‑ 디자인: 양지은 (도움: 김도현)
‑ 부수: 400부
‑ 발행일: 2018년 12월 31일

ORGD 2018

Exhibition, Book, Publication
2018